Det er vanskelig å ikke legge merke til at firmafargen vår er oransje. Denne fargen er godt synlig, og vi er veldig fornøyd med den. Valget om firmafarge ble tatt tidlig på 80-tallet, da vi tok et overblikk på bilparken, og majoriteten viste seg å være oransje. Denne sida er en slags blogg, der vi presenterer flotte oransje motiv fra den store verden, samt av gamle biler i firmaet.
Hovedbildet er fra 1995 og viser vår første tippsemi, trukket av Mercedes-Benz NG 2638 S 6×4 fra 1984, internnummer 71. Dette var toppmodellen i NG80-serien og hadde ABS-bremser og GR-førerhus (Super Cab) for langtransport. V8-motoren OM422LA på 14,6 liter hadde turbo og intercooler. Den ga 375 hestekrefter og 1765 Nm dreiemoment. Girkassen var 16 trinns manuell dobbel-H. Tipphengeren ga tillatt totalvekt 46 tonn og var produsert hos Vangs på Inderøya. Vår Cat 988B 45-tonns hjullaster fikk på lass, da vi i 1995-96 var i Kirkenes for å flytte masser fra A/S Sydvaranger til havna.
Trekkvogn nr 71, Mercedes-Benz NG 2638 var kjøpt brukt og hadde en relativt tøff rødfarge, men ble beslutta omlakkert til oransje etter noen år. For øvrig var både maskinhengeren (tre meter bred) og tipphengeren (kalt trauget) produsert hos Vangs på Inderøya.Noen av prosjektlederne og anleggslederne mottok nye biler i 2024. Det er Toyota firehjulstrekkere Land Cruiser og Hilux. Profilering er utført av Bilreklame AS.Vi har satt i drift to nye Mercedes-Benz Arocs trekkvogner for spesialtransport. De har betegnelsen 3363, med motor på 15,6 liter og 630 hk, samt tungtrekker-koblinga TRK (turbo-retarder-kløtsj) for myk igangsetting og tilleggsbremsing.Sjåførene Alf Ole og Erlend henter ut sine nye flotte arbeidsplasser, etter klargjøring hos Trønderlinjen AS i Melhus.Sommeren 2022 var vi igjen hos Vangs på Inderøya og henta ut en ny maskinhenger. Denne utgaven er smidig, med løft på de to fremste og styring på de to bakerste akslingene. Vi har 40 års erfaring med maskinhengere fra T N Vangs Mekaniske Verksted AS, og vi har fire i parken. Besøkende på MEFA 23 i Trondheim kunne beskue en ny Hitachi 890 på 90 tonn.Nye mannskapsbiler Mercedes-Benz eVito Tourer og gravemaskin Volvo EC550 på ca 50 tonn. De elektriske 8-seters bilene frakter mannskap til og fra våre anlegg.Dette er vår støtputebil, eller TMA som den heter på fagspråket. Bilen fungerer som barriere mellom trafikk og arbeidsområde på motorvei. Støtputa er montert på ei trekkvogn og kan enkelt demonteres, slik at bilen kan gå som tippsemi når vi ikke har bruk for TMA. Se flere bilder av den.Under firmatur til Amsterdam i 2019 ble det avholdt konkurranse om beste oransje antrekk. Alle ansatte var invitert med ledsager, og det var blant annet besøk på Hitachi-fabrikken, og også der fikk vi en dose oransje inntrykk.
Benker og blomsterkasser på Aker Brygge. Vi tok oss en matbit og gikk kveldstur der da vi var i avklaringsmøte om en vindpark-kontrakt.
Under en forretningsreise i Finland, kom vi over denne festival-stylede Bobla.
Syltede appelsiner har en flott farge og er gode for den som liker det søte. Ingredienser: 3-4 appelsiner 200 g sukker 0,5 liter vann 1 vaniljestang
Oppskrift: Vask og skrubb skallet godt og del appelsinene i skiver. Lag sukkerlaken og la skivene småkoke sammen med vaniljestanga i et par timer. Fyll rene glass helt fulle og sett på lokk. Serveres ved anledning som tilbehør i dessert e.l.
Dette bildet viser de første frambygde Mercedesene som Syltern hadde for snart 50 år sida. Spissplogen skyves av 2626 6×4, som kombinerte dumperkasse og svingskive for trekking av maskinhenger fra Damm. Bakerst med diagonalplog kommer 1926 6×2 med ettermontert løfteboggi. Begge hadde 12,7-liters V8 på 260 hestekrefter (uten turboer). For massetransport hadde de hver sin Briab boggikjerre. NB: Du risikerer ikke å møte dem etter veien nå.
Bilde fra Damm og overlevering av ny maskinhenger i 1978.
Året er ca 1980, og M-B 2626 6×4 henter hjem en nyinnkjøpt Cat 980 C.
Bygging av vegen mellom Åfjord og Verran. Cat 966 C laster grus på M-B 1926.