Vi sikrer rasgropa på Byneset

Stolte folk
Vårt første BREEAM Infrastructure-sertifikat
30. september 2025
Foto: Fredrik Saugstad, at.no
Verdens største landbaserte lakseanlegg
3. november 2025

Trondheim kommune og vi har inngått totalentreprise for sikring etter sommerens leireskred på Byneset. Detaljprosjektering utføres av Dr Techn Olav Olsen AS. Vi fyller inn stein etter at det først graves ut masser i samme omfang. Denne utgravingen og innfyllingen utføres seksjonsvis fra sjøsida, og det er svært viktig å følge med på stabilitetssituasjonen både i overkant og i underkant av området. Grave- og utleggingsarbeidet utføres med en kranlekter.
En transportlekter laster stein på Ottersbo i Ørland og tar med oppgravde løsmasser i retur. Dette vil pågå til erosjonssikringa er fullført. Vi regner med at dette vil pågå gjennom november.
Når området er sikret og kan fristilles for ferdsel, vil lektere rigges ned og forankringer fjernes. Hvis alt går etter planen, vil arbeidet med infrastruktur som ødelagte overvannsrør bli gjort i siste halvdel av november.

Grunnforhold
Det er i flere omganger blitt utført sjøbunnskanning og grunnundersøkelser fra båt for å undersøke grunnforholdene knyttet til stabilitet i sjøen og på land. Grunnundersøkelsene viser at vi har forholdsvis mektige og omfattende leirforekomster både på land, i strandsonen og utover i sjøen. Skredkanten ligger i en kvikkleiresone. Det er vurdert at erosjonsvern i kombinasjon med en avlastning av skredkanten er mest hensiktsmessig som sikringstiltak.

Bakgrunn
I forbindelse med at containerskipet NCL Salten grønnstøtte ved Kleivan på Byneset torsdag 22. mai 2025 gikk det et større skred i løsmassene i sjøbunn. Skredet ble oppdaget da det gikk mot fjære sjø, og kommunen ble varslet om skredet ca. kl. 12 samme dag. Skredkanten har utviklet seg innover land og østover i flere omganger.
Skipet ble berget og tauet vekk tirsdag 27. mai 2025.
Det var lenge uklart hvem som skulle ta regninga på sikringsarbeidet for å sikre huset og tomta til Jostein Jørgensen. Selv om Trondheim kommune mener at det er skipseier og rederi som har ansvaret, søkte kommunen tidlig NVE om støtte for å kunne komme i gang med sikringsarbeidet. Kommunen fikk først avslag, men klaget på avslaget til Energidepartementet. Den 2. september ble det klart at det ble en kostnadsdeling mellom stat og kommune.

Foto: Hugo Solheim
Transportlekter Norstein laster masser til filterlag på Ottersbo. Foto: Hugo Solheim
Skredsikring
Vår kranlekter Grabbstein benyttes til å etablere stabil skråning og legge ut erosjonssikring fra sjøsida.